W związku z prowadzonymi przez Wydział Podatków i Kontroli Podatkowej szeroko zakrojonymi pracami aktualizacyjnymi prosimy o zweryfikowanie na decyzjach wymiarowych zgłoszonych do opodatkowania nieruchomości.
O czym należy pamiętać i na co zwrócić uwagę:
- Czy wszystkie posiadane nieruchomości są zgłoszone i widnieją na decyzji wymiarowej.
- Czy została zgłoszona do Urzędu Miasta i Gminy w Swarzędzu sprzedaż / zakup nieruchomości (lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego, działki budowlanej, działki rolnej, itp.).
- Czy zgłoszona i uwzględniona na decyzji wymiarowej nieruchomość jest prawidłowo opodatkowana, tj. czy zgłoszona została jako związana z prowadzeniem działalności gospodarczej, jeśli Podatnik wykorzystuje taką nieruchomość dla celów prowadzonej przez siebie albo przez inny podmiot działalności gospodarczej.
- Czy poza zgłoszonym gruntem zostały zgłoszone budynki na nim zlokalizowane.
- Czy posiadają Państwo uregulowane sprawy spadkowe po zmarłej bliskiej osobie w zakresie zgłoszenia posiadanych nieruchomości.
Wymienione zmiany oraz braki są na bieżąco weryfikowane przez Wydział Podatków i Kontroli Podatkowej, natomiast w przypadku wykrycia rozbieżności pomiędzy zgłoszoną nieruchomością, lub też brakiem takiego zgłoszenia skierowana zostanie stosowna korespondencja w celu wyjaśnienia sprawy.
Prosimy również Państwa o dokonanie takiego sprawdzenia we własnym zakresie i ewentualny kontakt z tut. Urzędem w celu wyjaśnienia niejasności.
Od kiedy i do kiedy?
Fakt sprzedaży czy też zakupu nieruchomości należy zgłosić w tut. Urzędzie na stosownych drukach w terminie 14 dni od daty zaistnienia zdarzenia. O każdej innej zmianie mającej wpływ na wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości, rolnym czy też leśnym, a mianowicie: zakończenie budowy budynku lub rozpoczęcie jego użytkowania przed ostatecznym zakończeniem budowy, aktualizację użytków, zmiany w powierzchni użytkowej zabudowań, itp. również należy zgłosić w podanym terminie.
Wyjaśnieniu należy również fakt, że obowiązujące przepisy umożliwiają rozpatrywanie spraw w zakresie podatku od nieruchomości, rolnym i leśnym do pięciu lat wstecz licząc od końca roku kalendarzowego, zatem aktualnie jest to rok 2016.
W związku z powyższym prosimy o sprawdzenie czy posiadają Państwo zgłoszone wszystkie posiadane przez siebie nieruchomości oraz czy są one prawidłowo uwzględnione na corocznie otrzymywanych decyzjach wymiarowych.
Wszelkich informacji udziela Wydział Podatków i Kontroli Podatkowej pod numerem tel. 61 65-12-305 lub e-mail: podatki.wymiar@swarzedz.pl
źródło: swarzedz.pl, foto: pixabay